Lektören intervjuar lektören – del 1

Jag fick en idé – att intervjua mig själv i rollen som lektör, så det bestämde jag mig för att göra. Men att det bara blev jag som ställde mig själv frågor är inte riktigt sant :D. Jag bad nämligen vänner, Facebookvänner samt medlemmar i gruppen Författare på Facebook att skicka mig de frågor som de ville ha svar på från lektören. Nedan kan ni läsa resultatet. (Eftersom det blev en hel mängd frågor – och massa text – är intervjun uppdelad i fyra delar.)  

 

Vad gör egentligen en lektör?

En lektör är en utomstående, professionell person med litterär utbildning som läser texten du har skrivit. Ofta blir författaren lite ”blind” för sin egen text efter ett tag, och alla texter mår dessutom bra av att läsas av någon som ser på manuset med nya och professionella ögon.

Av mig som lektör får du förslag på hur du skulle kunna utveckla och förbättra din text på bästa sätt för att på så sätt öka dina chanser, om det är det du vill, att bli utgiven på traditionellt förlag, eller skapa en intressant text som du ger ut på antingen hybridförlag eller på egen hand. (Ibland läser jag manus där författaren blivit rekommenderad av olika förlag att anlita lektör. Jag har uppfattningen att det idag ställs större krav på manus för att de ska bli antagna men mer om det nedan.)

En sak jag tänkt på är om lektören läser för ett förlag eller för egenpublicering. Förlagen måste alltid tänka på det ekonomiska, medan en egenpublicerare ibland i alla fall kan publicera bara för sitt eget höga nöjes skull (som jag). Tvingar förlag fram en viss stereotypi?

Här nämner du en viktig skillnad. Det finns nämligen två typer av lektörer: de som arbetar för förlag och de som arbetar med författare. Själv är jag frilansande lektör som arbetar med författare. En viktig skillnad är att en förlagslektör kanske inte ens läser hela ditt manus utan bara de första sidorna (därför är det viktigt att ha en så vass och spännande inledning på din roman som möjligt för att locka förlagslektören att läsa vidare! Även om du inte skriver en ren spänningsromans så bör inledningen på din roman väcka så stort intresse, eller så stor spänning om du så vill, som möjligt.)

Ofta får du inte läsa förlagslektörens utlåtande, och ibland slutar det med en standardrefusering, där förlaget enbart säger ungefär ”tack, men nej tack”. Som lektör som arbetar med författare står jag på din sida. Jag hjälper dig att som författare förbättra och vässa till din text. Man kan säga, som jag gör på min hemsida, att jag som lektör som arbetar tillsammans med författare är alla skrivande människors bästa vän. Jag skulle inte säga att traditionella förlag är mer stereotypa i sin inriktning, men det beror förstås på vilken typ av förlag du syftar på. De som ger ut feelgood eller deckare förväntar sig att manuset ska följa vissa ramar. Men glöm inte bort att det finns mängder av olika förlag, och alla har de (oftast) sin speciella inriktning. Dock har de flesta förlag, precis som du säger, ett ekonomiskt intresse.

Det händer att manus varit uppe för diskussion men att marknadsavdelningen sedan sagt nej eftersom de inte tror att manuset kommer att sälja. Men, trots allt, så letar förlag efter unika storys och författare med ett eget och unikt uttryck. Det får man inte heller glömma. (Glöm inte heller bort att ha ett så ”säljande” och bra följebrev som möjligt där du gör reklam för din bok på bästa och mest intressanta sätt.)

Vad är det egentligen man får hjälp med när man anlitar en lektör, är det till exempel ombyggnad av hela meningar, syftningar etc. eller är det mer stavfel och tempus och sådant? 

Givetvis kommenterar jag som lektör till exempel de stavfel och de syftningsfel jag ser, och framför allt när det sker omotiverade byten av tempus, men det här är snarare en språkgranskares och sedan en korrekturläsares uppgift. (Även en redaktör, som jag också jobbar som, korrigerar detta.) Lektören ger mer övergripande råd (se frågan: Vad gör egentligen en lektör?), medan en redaktör går in direkt i texten och redigerar.

Eftersom redaktören, som precis som författaren själv, arbetar intensivt och mycket med texten även hon eller han blir blind för vad det står till slut, så behövs en korrekturläsare som rättar stavfel och liknande. Bir du utgiven på traditionellt förlag står förlaget för dessa arbetsuppgifter, men ger du ut på egen hand rekommenderar jag att du även anlitar korrekturläsare.   (Många läsare stör sig på korrfel i böcker, även om de förstås även förekommer i böcker som ges ut på större förlag. (För inte så länge sedan var det diskussioner om korrfel i en av Jens Lapidus romaner.)

Vad gör du då som lektör med min text? Vilka bitar lägger du fokus på vid en lektörläsning? Ger du författaren förslag på eventuella ändringar?

Det första jag gör när jag får ett manus är att läsa igenom det snabbt en gång innan jag djupdyker ner i texten. Då skriver jag rikligt med löpande kommentarer i manuset som kan handla om allt från story, logiska luckor, struktur, karaktärsutveckling, tempo, miljöbeskrivning med mera. Jag gör anteckningar och skriver sedan ett lektörsutlåtande där jag samlar alla förslag på hur texten skulle kunna vidareutvecklas. Som lektör ger jag alltså alltid förslag på hur texten skulle kunna vässas till, men jag går inte in i själva texten och redigerar – det är redaktörens roll.

Jag gör ingenting som du inte vill med din text, och du kan även be mig att titta på specifika saker. Ibland blir dock författaren förvånad. Kanske är det inte just de saker som författaren trott som är ”problematiska” i texten, utan andra. Det händer även att författare skickar manus som blivit refuserade från förlag, och detta ibland med kommentarer. Då är en av frågorna om författaren vill följa förlagets råd och få hjälp med att göra detta på bästa sätt, eller om författaren vill förkasta förslagen och försöka på annat förlag. (Glöm dock inte bort att de flesta refuseringar är så kallade standardrefuser. Kommer förlaget med förbättringsförslag, vilket är mycket, mycket ovanligt bör du kanske i samråd med mig följa deras råd och till exempel utveckla vissa bitar av storyn. Men, som sagt, det är alltid du som författare som bestämmer över din text!)

Vad kan man förvänta sig om man anlitar dig som lektör?

Som författare kan man förvänta sig att få många konstruktiva råd och tips, både i form av ett lektörsutlåtande på mellan fem och tio sidor, samt många kommentarer i själva manuset (observera att mina förslag på vidareutveckling dock alltid är just förslag.) Jag tittar bland annat på story, struktur, karaktärsskildring, gestaltning, miljöbeskrivning med mera, samt flera av de komponenter som ingår i skapandet av ett bra manus. Du kan även förvänta dig respekt för ditt manus, att jag lägger ner mycket tid på det och att jag försöker se vad som är bäst för just din text och hur du skulle kunna utveckla det unika i just ditt manus.

Hur kom du på att du kunde arbeta som just lektör? Vad har du för utbildning?

Text har alltid varit min passion! Första gången jag var redaktör var 2005, och det gav mersmak. Därefter har jag bland annat skrivit recensioner, arbetat som korrekturläsare, webbredaktör på Länsstyrelsen, copywriter och översättare.

Jag har även gått Lunds universitets författarskola, där jag tog en magisterexamen i litterärt skapande, så därifrån har jag erfarenhet av att läsa och ge konstruktiv kritik, men även skriva egna texter. När jag flyttade till Paris 2008 tog jag även några år senare en master i Lettres Modernes (fransk  litteraturvetenskap), så man kan säga att jag är impregnerad med texter, både moderna sådana och från äldre tidsepoker. Jag har även privat hjälpt till att läsa kompisars verk som sedan blivit utgivna på förlag. Att jag skulle kunna vara lektör, redaktör och skrivcoach till yrket föll sig naturligt. När Yrkesutbildning för lektörer lanserades 2016 hoppade jag på direkt. Det var en skjuts framåt och i rätt riktning.

Vad är det roligaste med att vara lektör?

Det är mycket som är roligt! Text är som sagt min passion! Att få fördelen att ta del av andras texter tycker jag är fantastiskt! Det är absolut lika roligt som att skriva själv. Att se författaren utveckla sin text är underbart, och att få se författaren nå sitt mål och bli utgiven (ja, många författare som jag arbetat med har blivit utgivna, antingen på traditionella förlag, på hybridförlag eller på eget förlag) är stort. Att se författaren nå sitt mål är en härlig känsla. 😊

Skriv-workshop i Paris 28–30 oktober 2019

Våren 2019 arrangerade jag en skriv-workshop i Paris som blev väldigt lyckad. Därför har jag bestämt mig för att göra det igen!

Under tre dagar kommer vi att genomföra olika inspirerande skrivövningar som tar ditt skrivande framåt.

Den här workshopen är både till för dig som redan har ett manus på gång, eftersom skrivövningarna kan appliceras på din egen text, och för dig som drömmer om att komma igång med ett skrivprojekt. Vi kommer bland annat att fokusera på de olika sinnena.

 

 

Kanske har du dessutom, som många andra författare gjort, alltid drömt om att skriva på Paris-kaféer? Nu har du chansen! Varje dag kommer vi att besöka ett nytt kafé med litterär koppling. Kanske kommer du till exempel att få skriva där Simone de Beauvoir eller Jean-Paul Sartre hängde, eller varför inte där Strindberg satt och skrev. 

Le Barbouquin

Passa på att anmäl dig nu! Det finns bara fem platser – detta för att skapa en trygg grupp där du får så mycket respons som möjligt. Responsen sker i grupp, men det går även bra att köpa till en timmes individuell coaching.

Stannar du en eller flera dagar extra i Paris kan jag även följa med dig till fantastiskt vackra Biibliothèque Sainte-Geneviè i Latinkvarteren, en miljö där du alldeles säkert kommer hitta skriv-inspiration.

 

Tid för workshopen: varje dag den 28–30 oktober

kl. 11–16 (med paus för lunch)

  Pris: 2500 skr inkl. moms

Köp till en timmes skrivcoaching: 500 skr inkl. moms

Du anmäler dig här

Betalning: Du betalar in en anmälningsavgift på 500 skr och får därefter en faktura av mig på resterande belopp. Säker betalning sker via Payson.

 

 

Med Payson betalar du enkelt och tryggt. Välj att slutföra köpet direkt med VISA, MasterCard och internetbank eller betala i efterhand på faktura eller delbetalning. Läs mer här: www.payson.se

Med Magdalena i blickfånget

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag lever ett dubbelliv, precis som några av de karaktärer jag skriver om!

säger Lotta Persdotter, författare till den historiska kärleksromanen ”Magdalena – Yeshuas ljus” som släpps den 28 september på Bokmässan i Göteborg. 

Idag intervjuar jag henne om romanen hon har skrivit. Vi pratar bland annat om historiska karaktärer, och maria Magdalena i synnerhet, inspiration, drivkrafter till att skriva och hur hennes skrivprocess går till.

Vi börjar med romanen! Det är viktigt att kunna pitcha sin bok. Har du någon så kallad hisspitch för din berättelse?

Visst! ”Magdalena – Yeshuas ljus” är en historisk roman, men också en berättelse om kärlek, illusioner och kamp. Det är Magdalena som är huvudpersonen och det är ur hennes ögon Yeshua och hans lärjungar skildras. Som författare släpper jag in läsaren under huden på maria Magdalena själv. Genom hennes ögon får du uppleva kärleken till Yeshua men också ta del av en av vår kulturs mest centrala historiska skeenden, då tempelpräster, kristna och romare kämpar mot varandra under första århundradet.

Spännande! Vill du berätta mer om vad romanen handlar om?

Berättelsen tar sin start i Galileen i Israel år 30 efter vår tideräknings början och sträcker sig ca 15 år framåt i tiden. Läsaren får följa Magdalena under en mycket händelserik och omvälvande tid i hennes liv. Hon växer upp i Qumranklostrets skyddade och stillsamma värld tillsammans med sin bästa vän Salome. Där bor hon kvar tills hon blir vuxen och äntligen trolovas med den man som ska bli hennes. Livet utanför klostergrottan är mycket omvälvande för Magdalena och hon ifrågasätts som kvinna när hon vill vara en aktiv del av kretsen som sprider läran runt om i landet. Hon kämpar mot traditionens stränga regler om manligt och kvinnligt och söker efter en väg att gå för att tränga utanför den innersta kretsen och vardagssysslorna. Till sist hittar hon sin väg och lämnar sitt unika bidrag till det som vi idag sammanfattar som kristendomens födelse, jag säger inte mer än så.

När man skriver är det viktigt att tänka på målgruppen. Vem tänker du är läsaren av ”Magdalena – Yeshuas ljus?”?

Du kan läsa boken som spännande underhållning, kryddad med en het kärleksrelation – då behövs inga historiska förkunskaper – men för den som är lyhörd och intresserad finns också ett historiskt innehåll, som kan bidra till en ökad förståelse för vår egen samtid. Väldigt mycket i vår nutida litteratur och kultur har kopplingar till de här historiska berättelserna.

Varför tycker du man ska läsa din roman?

Först och främst för underhållningen och spänningens skull. Magdalenas kärleksrelation går som en röd tråd från första till sista sidan i boken. Läsaren får själv bedöma drivet i boken, men när jag själv har läst igenom manuset nu när det blivit klart, tycker till och med jag att det är spännande, även om jag ju vet hur det går!

För den som vill ha något mer än rent tidsfördriv, innehåller boken så klart också fler dimensioner. Huvuddragen i bokens första halva är byggda på bibliska händelser, personer och platser. Grottklostret Qumran, där Magdalena växer upp, är samma grottlandskap där Dödahavsrullarna upptäcktes 1947, med de hebreiska handskrifterna från vår tideräknings början. Med hjälp av fantasi och inlevelse har jag fyllt ut mellanrummen i de kortfattade evangelierna till en mustig berättelse om kvinnan Magdalena och den man hon älskade. I bokens andra halva fortsätter berättelsen om Magdalena. I livet efter år 33 säger de historiska källorna ingenting om henne och människorna runtomkring henne, så här blir författarskapet mer fritt.

Det var kärlek, spänning och historia. Slutligen skildrar berättelsen en kvinnas synsätt. Det är Magdalena som ser och tolkar händelserna ur sitt perspektiv, till skillnad från alla historiska texter som främst skrivits av och för män. Men det är för den delen inte någon utpräglat feministisk bok. Jag tror att både män och kvinnor kan ha lika stor behållning av läsandet. Det som krävs är nyfikenhet och en vilja att låta sig sköljas med i Magdalenas berättelse.

Vem är då du, Lotta Persdotter?

Jag har familj, hus och heltidsjobb men också ett varmt intresse för historien. Sedan tio år tillbaka har jag skrivit texter om olika kvinnor i historien som gjort mig nyfiken. Det har sammanlagt blivit fyra manus.

Vad är det som driver dig att skriva?

Framförallt handlar mitt skrivande om glädjen i att utforska vika de där historiska karaktärerna kan ha varit och om spänningen i att fylla i luckorna och skapa levande gestalter, helt enkelt skapa liv.

Vilken är din största drivkraft?  

Jag har alltid varit nyfiken på dem som har levt här före oss och på hur deras liv såg ut. När vi besökte gamla borgar, slott och kyrkor när jag var liten, fantiserade jag om hur det var när platsen myllrade av liv. Vad var viktigt för dem som var här för många hundra år sedan? Vad tänkte de på? Insåg de att någon skulle komma långt senare och fundera över vilka de var? Den fantasin var fascinerande. De där tankarna har jag burit med mig in i vuxenlivet, och för tio år sedan började jag som sagt skriva. Nu, fyra manus senare, håller jag min debutroman ”Magdalena – Yeshuas ljus” i min hand.

Spännande! Att ställa frågor som man vill skriva sig fram till svaret på är ofta ett effektivt sätt att skapa en roman på. Men hur får du som även arbetar heltid och har familj tid till att skriva?

Haha, jag har en devis: ”lite varje dag”. Den vägleder mig i det mesta jag gör: träning, städning, nöjen och skrivande. Jag är ofta ordentligt fokuserad i det jag gör och sätter upp små etappmål hela tiden. När jag är inne i en intensiv skrivperiod skriver jag två till tre timmar varje helgmorgon innan familjen vaknar och sen ett pass till under lördag och söndag. Ibland blir det även en timme på morgonen innan jag går till jobbet, om det är någon idé som har dykt upp under natten, som jag vill få fatt i. Det gäller att ta vara på små luckor och addera ihop utspridd tid till en större volym. För mig funkar det för att det är så roligt.

Du lever alltså ett slags dubbelliv?

Ja, den tanken kom för mig här om dagen! Jag är noga med att skilja yrke och fritid åt. På jobbet har jag håret uppsatt och klär mig ofta sobert, men under en skrivdag hemma har jag håret utsläppt, färgglada kläder och presenterar mig som Lotta i stället för Charlotta, namnet som yrkespersonen lystrar till. Vi har mycket gemensamt, men ändå inte allt. Lotta tillåter sig att leva ut sin kreativitet och fantasi på ett annat sätt. Det som slog mig helt nyligen var, att två av de karaktärer jag har skrivit om också levde dubbelliv. Jag tänker till exempel på mitt andra manus om den kvinnliga faraonen Hatshepsut från 1400-talet f Kr, som framhävde sig i en manlig värld med manliga attribut: kilt och lösskägg. Det finns också en nyckelkaraktär i ”Magdalalena – Yeshuas ljus” som lever med två identiteter, jag säger inte vem!

Hur ser då själva skrivprocessen ut för dig? Var hämtar du din inspiration?

Mitt skrivande bygger på ett eget detektivarbete i historien, där jag söker källor och lägger pussel med händelser, platser och personer. Skrivandet för mig handlar också om att lära känna mänskligheten. Att lära av gångna tider är att förstå vår nutid lite bättre. Jag tror att historien kan hjälpa oss i vår 2000-talshybris att inse att vi kanske inte alls är störst och vet bäst.

Hur såg arbetet ut när du fick fram ditt manus?

Man kan säga att manuset är en sorts tankebarn till mig som författarförälder. Innan barnet blir vuxet behöver det vägledning, uppfostran och stil. Lektören är den yrkesroll som hjälper författaren att hyfsa till de stora dragen i berättelsen. Det är som att snygga till kanterna på en kavlad deg i en pajform. Ingenting ska sticka ut. Jag fick hjälp av min lektör att bestämma var i min manusdeg historien skulle börja och sluta och också hur berättarperspektivet skulle bli konsekvent.  

Jag vet ju att du även anlitat redaktör. Hur ser du på redaktörens roll? Även här har du en liknelse som jag tycker är väldigt rolig!

Redaktören tittar mer på innehållet i pajen, vilken sorts bär den innehåller, rensar bort omogna eller övermogna bär så kvaliteten blir jämn och så att alla bitar av den färdigbakade pajen verkligen upplevs som att de är tagna ur samma form. Som författare blir man väldigt hemmablind för sin text.

Min redaktör hjälpte mig till exempel med att stryka stycken med innehåll som läsaren redan hade fått och förstått från tidigare sidor. Det är en process som snabbar upp tempot och som håller läsarens nyfikenhet levande. Stilen i berättelsen blev också mer renodlad efter redaktörens arbete, så att resultatet känns konsekvent och berättelsen flyter på bra för läsaren.

Kanske ska vi slutligen berätta att du och jag arbetat tillsammans? Hur tyckte du att vårt samarbete fungerade?

För mig var det ett fantastiskt lyft att få jobba med dig, som har en hög professionalitet både som lektör och redaktör. Under några veckor i somras var arbetet mycket intensivt och din flexibilitet och ditt stora engagemang i samarbetet vara fantastiskt. Du fick verkligen mig och mitt författarskap att utvecklas, lyfta och få fart fram mot lanseringen i september på Bokmässan.

Stort tack för de fina orden Lotta! Och tack för att jag fick intervjua dig! Det var verkligen spännande att få arbeta med ditt manus! Om man vill köpa din roman ”Magdalena – Yeshuas ljus”, vart vänder man sig då?

Alla som vill är naturligtvis välkomna till monter F02:55, vid Café Skriva på plan 2, på Bokmässan i Göteborg 27–28 september eller på releasemingel den 12 oktober kl. 14–17 i anrika Skofabriken, vackert belägen vid Helge å i Knislinge. Boken finns även att beställa i de flesta nätbokhandlar.

Skrivresan till Paris – den första morgonen

Den första morgonen i Paris intog vi vår frukost på uteserveringen på La Coupole.

Det berättar den amerikanske författaren Paul Bowles i sin självbiografi ”Mémoires d’un nomade” (en nomads memoarer) – och detta är precis vad du som följer med på Skrivresan till Paris kommer att få göra.

Det är nämligen på det kända kaféet och brasseriet La Coupole, med sin art déco-dekor, i Montparnasse som vi kommer att inta vår välkomstfrukost och välkomstlunch. Bara miljön är fantastisk. Glöm till exempel inte att titta på pelaren som är dekorerad av Isaac Grünewald!

De galna åren

Det var i Montparnasse som det hände under det galna 1920-talet och på 1930-talet. De bohemiska konstnärerna och författarna hängde på kaféerna La Coupole, La Rotonde, Le Dôme och Le Select. Kyparna hade fått instruktioner om att inte väcka författarna och konstnärerna när de somnade vid borden där de suttit hela kvällen. Picasso och Matisse, Cora Sandel och Cocteau, Georges Simenon och Josephine Baker – alla var de här. Simenon skrev till och med sina polisromaner ”Maigret och den dödsdömde” och “Maigret på hotel Majestic” på plats.

Les Yeux d’Elsa – Elsas ögon: en diktsamling

På invigningskvällen 1927 träffade den franske författaren Louis Aragon, som kanske mest är känd för att under andra världskriget ha tillhört den underjordiska motståndsrörelsen, sin blivande fru författaren Elsa Triolet, som han även skrev en känd dikt till med just titeln ”Elsa”. Hela diktsamlingen heter ”Les Yeux d’Elsa”, Elsas ögon.

Piaf och Hemingway

Efter att La Coupole frekventerats även av Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sartre, Sonia Delaunay och Edith Piaf kunde man på 1940- och 1950-talet träffa på Ernest Hemingway, James Joyce och Marlene Dietrich.

Judo på uteserveringen

Det sägs även att konstnären Yves Klein (det är efter honom som färgen Klein-blått fått sitt namn) utövade judo på uteserveringen varje kväll under tiden efter andra världskriget. Kanske är det inte att rekommendera? I stället kommer du att få skriva!

Vi ses på La Coupole den 29 maj!

Det är alltså på detta mytomspunna ställe som vi kommer att ses den 29 maj 2019, dagen då Skrivresan till Paris börjar.

Paul Bowles skrev ofta på resande fot – och visst är det något speciellt med det! Alla sinnen öppnas på ett nytt och spännande sätt. Du kommer bland annat att få skrivövningar som sätter igång kreativiteten, samtidigt som du kommer få se på både ditt manus och Paris med nya ögon.

Välkommen på Skrivresa, där du får gå på upptäcktsfärd i ditt manus samtidigt som du upptäcker litteraturens Paris!

Här kan du läsa mer och boka din plats.

100 böcker som utspelar sig i Paris

Redan innan du åker till Paris, denna fantastiska stad där jag bor sedan snart elva år tillbaka kan du inspireras av dess berättelser och miljöer. Kanske har du till exempel bestämt dig för att följa med på Skrivresan i maj?

Här är en lista över 100 skönlitterära böcker, mest romaner (i svensk översättning) i olika genrer och från olika tidsepoker som utspelar sig i The City of LIghts. Läs och njut!

 

  1. Med livet framför sej” av Emile Ajar
  2. ”Fröken Scuderi” av Theodor Amadeus
  3. ”Bonden i Paris” av Louis Aragon
  4. ”Pappa Goriot” av Honoré de Balzac
  5. ”Igelkottens elegans” av Muriel Barbery
  6. ”Nattens skogar” av Djuna Barnes
  7. ”En engelsman i Paris” av Nicolas Barreau
  8. ”Mandarinerna” av Simone de Beauvoir
  9. ”Bilden” av Jean de Berg
  10. ”Dockan Bella” av Nina Bouraoui
  11. ”Mina vänner” av Emmanuel Bove
  12. ”Da Vinci-koden” av Dan Brown
  13. ”Valfierno: mannen som stal Mona Lisa” av Martin Caparrós
  14. ”Den flygande döden” av Agatha Christie
  15. ”Om vänskap funnes” av Stig Claesson
  16. ”Det förtvivlade hjärtat” av Jean Cocteau
  17. ”Hoppa hage” av Julio Cortàzar
  18. ”Utrop” av Céline Curiol
  19. ”Hissen” av Frédéric Dard
  20. ”Svarta havet” av Kéthévane Davrichewy
  21. ”Kvinnan som älskade skor” av Anna Davis
  22. ”Den blå cykeln” av Regine Deforges
  23. ”Dagarna med farmor” av Frédérique Deghelt
  24. ”Vernon Subutex” av Virginie Despentes
  25. ”Två städer” av Charles Dickens
  26. ”Till den skrivande kvinnans försvar” av Jenny Diski
  27. ”Varje dag, varje timme” av Nataša Dragnić
  28. ”Gilles” av Pierre Drieu la Rochelle
  29. ”Smärtan” av Marguerite Duras
  30. ”Smitning” av Dominique Dyens
  31.  ”Promenader och utflykter” av Gunnar Ekelöf
  32. ”Skuggan” av Marit Furn
  33. ”Tillsammans är man mindre ensam” av Anna Gavalda
  34. ”Begravningsståt” av Jean Genet
  35. ”Den lilla bokhandeln i Paris” av Nina George
  36. ”En mässa för de döda” av Jean-Christophe Grangé
  37. ”Nu” av Maxim Grigoriev
  38. ”Hemligheten” av Philippe Grimber
  39. ”De obotliga optimisternas klubb” av Jean-Michel Guenassia
  40. ”Kiffe kiffe imorgon” av Faïza Guène
  41. ”Till vännen som inte ville rädda mitt liv” Hervé Guibert
  42. ”Karamellskorna” av Joanne Harris
  43. ”En fest för livet” av Ernest Hemingway
  44. ”Ture Sventon i Paris” av Åke Holmberg
  45. ”Kartan och landskapet” av Michel Houellebecq
  46. ”Ringaren i Notre Dame” av Victor Hugo
  47. ”Mordet i Eiffeltornet” av Claude Izner
  48. ”Stad i ljus” av Eyvind Johnson
  49. ”Kalejdoskop” av Pernilla Jourde
  50. ”Presidentens hatt” av Antoine Laurain
  51. ”Hungerns visa” av J.M. G. Le Clézio
  52. ”Camille” av Pierre Lemaitre
  53. ”Fantomen på operan” av Gaston Lereoux
  54. ”Kati i Paris” av Astrid Lindgren
  55. ”Våldets historia” av Édouard Louis
  56. ”Black bazar” av Alain Mabanckou
  57. ”Frihet” av Hilary Mantel
  58. ”Rhesus” av Héléna Marienské
  59. ”Bel-Ami” av Guy de Maupassant
  60. ”Trilby” Geroge du Maurier
  61. ”Ekon av längtan” av Tamara McKinley
  62. ”Åren i Paris” av Paula McLain
  63. ”Kräftans vändkrets” av Henry Miller
  64. ”Nätternas gräs” av Patrick Modiano
  65. ”En fransk curry: 100 steg från Bombay till Paris” av Richard C. Morais
  66. ”Ingen riktig kvinna” av Virginie Mouzat
  67. ”Ensamhetens vin” av Irène Némirovsky
  68. ”Livet, en bruksanvisning” av Georges Perec
  69. ”Den lilla flickan som svalde ett moln lika stort som Eiffeltornet” av Romain Puértolas
  70. ”Zazie” av Raymond Queneau
  71. ”Madonnan i Notre-Dame” av Alexis Ragougneau
  72. ”Bombyx” av Anne Rambach
  73. ”God morgon, midnatt!” av Jean Rhys
  74. ”Saras nyckel” av Tatiana de Rosnay
  75. ”En mördares bekännelse: en natts berättelse” av Joseph Roth
  76. ”Vid foten av Montmartre” av Britta Röstlund
  77. ”Tändstickorna” av Robert Sabatier
  78. ”Om en månad, om ett år” av Françoise Sagan
  79. ”Alberte-serien” av Cora Sandel
  80. ”Innan bilden bleknar” av Nathalie Sarraute
  81. ”En irakier i Paris” av Ṣamuel Shimon
  82. De flesta av Georges Simenons deckare om kommissarie Maigret
  83. ”Vaggvisa” av Leila Slimani
  84. ”Sista nätterna i Paris” av Philippe Soupault
  85. ”Kärlek i Europa” av Birgitta Stenberg
  86. ”Inferno” av August Strindberg
  87. ”Parfymen” av Patrick Süskind
  88. ”Paris Passion” av Eva Swedenmark
  89. ”Dubbla begär” av Dominique Sylvain
  90. ”Ett land att dö i” av Abdellah Taïa
  91. ”Flicka i Paris” av Kerstin Thorvall
  92. ”I de eviga skogarna” av Fred Vargas
  93. ”Den stygga flickans rackartyg av” Mario Vargas Llosa
  94. ”Paris i tjugonde seklet” av Jules Vernes
  95. ”Dagarnas skum” av Boris Vian
  96. ”No och jag” av Delphine de Vigan
  97. ”Djävulen bär Prada” av Lauren Weisberger
  98. ”Teleney: eller Medaljens baksida” av Oscar Wilde
  99. ”Nana” Emile Zola
  100. ”Med stövlarna på och andra berättelser” av Klas Östergren

 

 

 

Femton filmer som utspelar sig i Paris – del 3

Att se på film kan vara som att gå på guidad tur. Redan innan du åker till Paris – kanske har du bestämt dig för att följa med på Skrivresan i maj – kan du nämligen uppleva staden och dess omgivningar med hjälp av filmens magiska värld. Här fortsätter listan över filmer som utspelar sig i Paris.

11. Bara en dag (2004, Richard Linklater)

Vi börjar turen i Saint Michel, en liten bit från Notre Dame och point zéro, platsen varifrån alla franska gator utstrålar. Här ligger en av mina absoluta favoritplatser, bokhandeln Shakespeare and company. Att besöka bokhandeln är som att träda in i en magisk värld. Det här är helt enkelt ett måste-ställe för alla bokälskare som åker till Paris. Det är också här som författaren Jesse (Ethan Hawke) signerar sin självbiografiska roman om hur han träffar Céline (Julie Delphy), en fransk kvinna, under en natt i Wien. I filmen kan man bland annat följa med huvudkaraktärerna när de promenerar längs Paris gator, besöker Le Pure café i 11:e arrondissementet och åker bateau Mouche på Seine. Hela filmen är som ett levande vykort från Paris.

12. Marie Antoinette (2006, Sofia Coppola)

I den här filmen, där soundtracket till största delen består av modern 1980-talsmusik av bland annat New Order och the Cure, men där även musik av det svenska bandet The Radio Dept. förekommer, får man hänga loss i de lite finare salongerna. Vi förflyttar oss en bit utanför Pars. Mest utspelar sig nämligen filmen (så klart) på slottet i Versailles, väster om Paris, där drottning Marie-Antoinette, i filmen spelad av Kirsten Dunst, bodde. Till exempel får man se lustslottet le Petit Trianon och ”drottningens by”, l’Hameau de la Reine, som Marie-Antoinette använde som rekreationsplats. Ett annat lyxigt ställe som förekommer i filmen är den pampiga byggnaden Hôtel de Soubise i 3:e arrondissementet i Paris. Missa inte heller scenen där Marie-Antoinette äter det lilla goda bakverket macaron (ett måste att testa när du åker till Paris – till filmen var macaronerna tillverkade av det anrika bageriet Ladurée).

13. Da Vinci-koden (2006, Ron Howard)

Nu förflyttar vi oss åter till Paris centrala delar. Älskar du Louvren är den här thrillern, baserad på Dan Browns bestseller, filmen för dig! Medan symbolforskaren Robert Langdon (Tom Hanks) tillsammans med Sophie Neveu (Audrey Tautou, som vi även sett i Amélie från Montmartre) försöker lösa mysteriet med mordet på Louvrens intendent Jacques Saunière kan man som tittare frossa i konst, och då speciellt tavlor målade av Leonardo da Vinci. I filmen förekommer såväl Mona Lisa som Madonnan i grottan och Anna själv tredje. Redan i öppningsscen får man dessutom uppleva miljön i det stora galleriet på detta kända Paris-museum. I filmen spelar även Saint-Sulpice-kyrkan i 6:e arrondissementet en stor roll. (Det sägs dock att teamet inte fick tillstånd att filma i kyrkan och att dess interiör i filmen egentligen är en studiokuliss, men även om man vet detta tar det inte bort magin. PS: även filmens Mona Lisa är, så klart, en kopia.)

14. Inception (2010, Christopher Nolan)

Även om denna sci-fi-action-thriller till största delen utspelar sig på flera andra platser än Paris får den vara med på min lista. Arkitekturen är helt enkelt för mäktig för att missas. Dessutom är det här en riktigt bra film som utforskar gränserna mellan dröm, minne och verklighet och där huvudrollen, Dom Cobb, spelas av Leonardo DiCaprio. Förutom att karaktärerna befinner sig på ett fiktivt kafé i 7:e arrondissementet utspelar sig Paris-scenerna framför allt på Bir Hakeim-bron, där man har en magnifik utsikt över Eiffeltornet. I filmen är det här, mitt bland brons snygga metallbalkar, som gränserna flyter ut.

15. Le Samouraï (1967, Jean-Pierre Melville)

Med denna film avslutar vi turen, och detta i mina hemkvarter: Jourdain, Pyrénées, Télégraphe, Pelleport, Place des Fêtes. När filmens huvudperson, yrkesmördaren Jef, Costello (Alain Delon) jagas i metron här är spänningen olidlig. Det förekommer nästan inte heller några repliker, vilket gör att handlingen drar mot det absurda hållet. Man kan även säga att allt handlar om stil och ton i den här franska 1960-talsthrillern, där färgerna grått, vitt och svart dominerar. Det vardagliga förvandlas helt enkelt till drömlik poesi.

 

 

 

 

 

Manus-samtal – en ny tjänst

Från och med januari erbjuder jag en ny tjänst – manus-samtal via Zoom. Jag läser två sidor text som du har skrivit – vi pratar i 30 minuter om ditt manus.

Det här är tjänsten för dig som vill prata om hur du skulle kunna gå vidare och utveckla ditt skönlitterära eller facklitterära manus. Du skickar två sidor text i förväg, som du får tillbaka med kommentarer. Under ett 30 minuter långt möte som sker via Zoom diskuterar vi hur din text skulle kunna förbättras och vidareutvecklas.

Priset för tjänsten är 500 kr inkl. moms. Bokar du sedan en lektörstjänst av mig inom sex månader drar jag av 500 kr på priset för lektörsläsningen.

Vill du prata längre än 30 min? Det är också möjligt!

Vill du hellre prata i en timme så går det också bra. Då ingår kommentarer på åtta sidor text. Priset är 1000 kr inkl. moms.

 FAQ

Hur går mötet till?

Vi samtalar i 30 minuter via Zoom, som är en tjänst för videosamtal. Du får en länk av mig innan mötet börjar. Du bestämmer själv om du vill ha kameran på, men visst är det alltid lite roligare att ses!

Är inte två sidor ganska lite text?

Du kommer alldeles säkert att bli förvånad över hur mycket jag som lektör kan se på bara en eller ett par scener text. Välkommen att prova!

Kan jag ta upp andra problem som jag har med mitt manus?

Givetvis! Passa på att ställa alla de frågor du har om din text.

Så här har andra tyckt om tjänsten

Helena är oerhört lyhörd och superproffsig. Hon har örnblick för hur ett manus kan utvecklas, och är superduktig på att stärka såväl manuset som ens starka sidor som författare. Jag ger fem ***** av ***** möjliga.

 

Femton filmer som utspelar sig i Paris – del 2

Listan över filmer som utspelar sig i Paris fortsätter. Här kommer nummer sex till tio (utan inbördes rangordning). Med hjälp av filmens värld kan du redan nu börja drömma om att åka till Paris. Vill du är du varmt välkommen att följa med på Skrivresan. Läs mer och boka din plats här.

6. Subway (1985, Luc Besson)

Den här 80-talsthrillern som tillhör vågen ”cinéma du look” där estetiken är viktig, utspelar sig, som man kan utläsa av filmtiteln, till största delen i Paris metro – och det är en magisk, underjordisk värld full av udda typer som öppnar sig för tittarens ögon. Dolda rum, färgfyrverkerier, mörka passager – och inte minst fantastisk filmmusik är några av de komponenter som jag gillar. Det är här som Fred (Christopher Lambert) hamnar efter att ha rånat Hélénas (Isabelle Adjanis) mans kassaskåp. Se – och njut av 80-talsvibbarna.

 

7. Frihet – den blå filmen (1993, Krzysztof Kieślowski)

Även denna film, med en hemsk story, är en stor skönhet. Efter att Julie (spelad av briljanta Juliette Binoche) har förlorat sin man och dotter i en bilolycka flyttar hon in i en lägenhet på rue Mouffetard, en av Paris äldsta gator, i femte arrondissementet. I gatuvimlet hör hon en hemlös person spela musik som får henne att tänka på sin man. Den klassiska filmmusiken är smärtsamt vacker – för att inte tala om bildspråket, som ofta är präglat av ett blått ljus.

 

8. Moulin Rouge (2001, Baz Luhrmann)

Den här musikalfilmen är baserad på romanen Kameliadamen av Aleandre Dumas d.y. och utspelar sig som det hörs på titeln på kabarélokalen Moulin Rouge vid metrostationen Blanche, inte långt från Pigalle. Redan under la Belle époque var det livat här, och cancan var på modet. I filmen reser författaren Christian (Ewan McGregor) till Paris för att skriva en pjäs, vilket ska visa sig leda till förbjuden kärlek när han träffar Satine (Nicole Kidman).

 

9. Frantic (1988, Roman Polanski)

I den här 80-talsthrillern reser en amerikansk läkare (Harrison Ford på konferens med sin fru (Betty Buckley) till Paris. Medan han står i duschen ringer telefonen på hotellrummet. Frun svarar och försvinner sedan spårlöst. Redan i öppningsscenen får man se Eiffeltornet, men inte nog med det. Filmen är inspelad på lyxiga The InterContinental Paris Le Grand Hotel som har en magnifik utsikt över Opéra Garnier. I bottenplanet ligger dessutom anrika Café de la Paix, som är en perfekt plats att skriva på. Det gjorde till exempel Maupassant, Oscar Wilde och Marcel Proust.

10. Råttatouille (2007, Brad Bird)

Ingen lista över filmer som utspelar sig i Paris är komplett utan en film om fransk gastronomi. Råttatouille (på franska: Ratatouille) är en sådan. Dessutom är den animerad. Råttan Remy är en riktig finsmakare. Av en slump hamnar han på den franska lyxkrogen Chez Gusteau där han i hemlighet hjälper Alfredo Linguini att laga mat. Inredningen på det fiktiva matstället är inspirerad av hur det ser ut på lyxrestaurangen La Tour d’aArgent (där är verkligen svindyrt!) i femte arrondissementet, ett stenkast ifrån Seine. Det sägs att stället öppnade redan 1582, vilket gör det till en av Europas äldsta restauranger.

 

Femton filmer som utspelar sig i Paris – del 1

Redan innan du åker till Paris (kanske har du bestämt dig för att åka på Skrivresan?) kan du uppleva staden genom filmens fantastiska värld. Nedan följer första delen (1–5) av en lista med 15 filmer som utspelar sig i the City of lights. Några av dem är dessutom mina favoriter. 

  1. Midnatt i Paris (2011, Woody Allen)

Det här är den ultimata filmen att se för alla som älskar Paris och vill frossa i litteratur och konst. Den amerikanske författaren Gil, spelad av Owen Wilson, förs från nutid till dåtidens Paris, där han träffar alla de stora namnen: Gertrud Stein, Alice B. Toklas, Hemingway, Zelda och Scott Fitzgerald, Henry Matisse, Man Ray … you name it. Alla är med. Det här är verkligen en liten pärla för dig som vill uppleva Paris à la Belle Epoque och 1920-talets galna år.

 

  1. Paris, je t’aime (2006, 22 olika regissörer: Wes Craven, Gus van Saint, Ethan och Joel Coen m.fl.)

Vill du se Paris olika arrondissements redan innan du åker hit? Då är det här filmen för dig! Le Marais, Place des Fêtes i 20:e (inte långt från där jag bor!), Montmartre, Latinkvarteren, Parc Monceau – att se den här filmen är som att gå på guidad tur i Paris. Min egen favoritepisod är ”Les Tuileries” av bröderna Coen där briljanta Steve Buscemi spelar huvudrollen.

 

 

3. Amélie från Montmartre (2001, Jean-Pierre Jeunet)

Filmen om Amélie Poulain är en veritabel kärleksförklaring till Montmartre, fantasin och livet självt. Vill du uppleva Montmartre av idag är det här helt enkelt en film du måste se. Många av miljöerna finns dessutom på riktigt: ta metrolinje 2 till Blanche och gå uppför rue Lepic så kommer du till Café des 2 Moulins på nummer 15, där filmens Amélie jobbar som servitris. En bit därifrån, på rue des Trois-Frères, finns närbutiken Collignon. Båda ställena säljer (så klart) Amélie-vykort, och många turister hittar hit, men de är ändå värda ett besök.

 

  1. De älskande på Pont Neuf (1991, Leos Carax)

Det här är vad jag skulle kalla en klassiker, i alla fall är filmen en av mina absoluta favoriter. Paris är här sett ur två udda perspektiv: ur den hemlöse alkoholisten Alex (Denis Lavant) och konstnären Michèles (Juliette Binoche), som håller på att förlora synen. Av en slump finner de varandra och skapar så en tillvaro på Pont Neuf, Paris äldsta bro, medan den är stängd för reparation. Kärlekshistorien är alldeles magisk.

 

 

  1. En katt i Paris (2010, Alain Gagnol och Jean-Loup Felicioli)

En katt i Paris, eller som den heter på franska: Une vie de chat, är en tecknad film där du får se Paris ur en katts perspektiv. På dagarna stannar katten Dino hemma hos Zoé, medan han på nätterna är tjuven Nicos hjälpreda. Stämningen i filmen är lite härligt småkuslig, samtidigt som man kan njut av miljöerna. Bland annat spelar katedralen Notre Dame en stor roll. Det här är helt enkelt en film för dig som (precis som jag) gillar både katter och Paris.

10 anledningar att åka på Skrivresan till Paris

Som ni säkert redan sett så har jag nu lanserat Skrivresan till Paris en flerdagars-workshop för dig som har ett skrivprojekt på gång och som du vill utveckla. Resan äger rum mellan den 29 maj och den 2 juni. Passa på att gå på upptäcktsfärd i ditt manus och i litteraturens Paris!

 

Här är tio anledningar till varför du ska följa med! 🙂

  1. Att resa öppnar sinnena på ett helt nytt sätt – du kommer att se din text med nya ögon
  2. Resan kommer i sig att bli en upptäcktsfärd – dels i ditt manus men även av litteraturens Paris
  3. Du kommer att vidareutveckla ditt skrivande och hitta nya vägar in i din text.
  4. Du kommer att få uppleva litteraturens Paris – bland annat ingår en guidad tur där du får uppleva platser där kända författare hållit till eller se platser som förekommer i berömda böcker
  5. Varje dag kommer du att besöka ett nytt kafé med litterär koppling – kanske kommer du få sitta på samma stol Simone de Beauvoir eller Strindberg
  6. Du kommer att få träffa likasinnade i en trygg och kreativ grupp
  7. Att resa bort och skriva ger resultat – när du reser bort från all hemma-distraktion kommer du att kunna fokusera så mycket som du vill på din text
  8. Varje dag får du grupprespons på det du skriver samt inspirerande skrivövningar, ofta är övningarna anpassade efter just ditt manus
  9. Du får individuell coaching under en timme
  10. Du får uppleva det genuina Paris – vi kommer göra som Parisborna själva och ha picknick vid Seine en kväll

Varmt välkommen att kontakta mig för mer information och frågor! Här kan du läsa mer om Skrivresan till Paris och boka din plats.