Femton filmer som utspelar sig i Paris – del 3

Att se på film kan vara som att gå på guidad tur. Redan innan du åker till Paris – kanske har du bestämt dig för att följa med på Skrivresan i maj – kan du nämligen uppleva staden och dess omgivningar med hjälp av filmens magiska värld. Här fortsätter listan över filmer som utspelar sig i Paris.

11. Bara en dag (2004, Richard Linklater)

Vi börjar turen i Saint Michel, en liten bit från Notre Dame och point zéro, platsen varifrån alla franska gator utstrålar. Här ligger en av mina absoluta favoritplatser, bokhandeln Shakespeare and company. Att besöka bokhandeln är som att träda in i en magisk värld. Det här är helt enkelt ett måste-ställe för alla bokälskare som åker till Paris. Det är också här som författaren Jesse (Ethan Hawke) signerar sin självbiografiska roman om hur han träffar Céline (Julie Delphy), en fransk kvinna, under en natt i Wien. I filmen kan man bland annat följa med huvudkaraktärerna när de promenerar längs Paris gator, besöker Le Pure café i 11:e arrondissementet och åker bateau Mouche på Seine. Hela filmen är som ett levande vykort från Paris.

12. Marie Antoinette (2006, Sofia Coppola)

I den här filmen, där soundtracket till största delen består av modern 1980-talsmusik av bland annat New Order och the Cure, men där även musik av det svenska bandet The Radio Dept. förekommer, får man hänga loss i de lite finare salongerna. Vi förflyttar oss en bit utanför Pars. Mest utspelar sig nämligen filmen (så klart) på slottet i Versailles, väster om Paris, där drottning Marie-Antoinette, i filmen spelad av Kirsten Dunst, bodde. Till exempel får man se lustslottet le Petit Trianon och ”drottningens by”, l’Hameau de la Reine, som Marie-Antoinette använde som rekreationsplats. Ett annat lyxigt ställe som förekommer i filmen är den pampiga byggnaden Hôtel de Soubise i 3:e arrondissementet i Paris. Missa inte heller scenen där Marie-Antoinette äter det lilla goda bakverket macaron (ett måste att testa när du åker till Paris – till filmen var macaronerna tillverkade av det anrika bageriet Ladurée).

13. Da Vinci-koden (2006, Ron Howard)

Nu förflyttar vi oss åter till Paris centrala delar. Älskar du Louvren är den här thrillern, baserad på Dan Browns bestseller, filmen för dig! Medan symbolforskaren Robert Langdon (Tom Hanks) tillsammans med Sophie Neveu (Audrey Tautou, som vi även sett i Amélie från Montmartre) försöker lösa mysteriet med mordet på Louvrens intendent Jacques Saunière kan man som tittare frossa i konst, och då speciellt tavlor målade av Leonardo da Vinci. I filmen förekommer såväl Mona Lisa som Madonnan i grottan och Anna själv tredje. Redan i öppningsscen får man dessutom uppleva miljön i det stora galleriet på detta kända Paris-museum. I filmen spelar även Saint-Sulpice-kyrkan i 6:e arrondissementet en stor roll. (Det sägs dock att teamet inte fick tillstånd att filma i kyrkan och att dess interiör i filmen egentligen är en studiokuliss, men även om man vet detta tar det inte bort magin. PS: även filmens Mona Lisa är, så klart, en kopia.)

14. Inception (2010, Christopher Nolan)

Även om denna sci-fi-action-thriller till största delen utspelar sig på flera andra platser än Paris får den vara med på min lista. Arkitekturen är helt enkelt för mäktig för att missas. Dessutom är det här en riktigt bra film som utforskar gränserna mellan dröm, minne och verklighet och där huvudrollen, Dom Cobb, spelas av Leonardo DiCaprio. Förutom att karaktärerna befinner sig på ett fiktivt kafé i 7:e arrondissementet utspelar sig Paris-scenerna framför allt på Bir Hakeim-bron, där man har en magnifik utsikt över Eiffeltornet. I filmen är det här, mitt bland brons snygga metallbalkar, som gränserna flyter ut.

15. Le Samouraï (1967, Jean-Pierre Melville)

Med denna film avslutar vi turen, och detta i mina hemkvarter: Jourdain, Pyrénées, Télégraphe, Pelleport, Place des Fêtes. När filmens huvudperson, yrkesmördaren Jef, Costello (Alain Delon) jagas i metron här är spänningen olidlig. Det förekommer nästan inte heller några repliker, vilket gör att handlingen drar mot det absurda hållet. Man kan även säga att allt handlar om stil och ton i den här franska 1960-talsthrillern, där färgerna grått, vitt och svart dominerar. Det vardagliga förvandlas helt enkelt till drömlik poesi.

 

 

 

 

 

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *